معرفه و نکره
<-- اموزش در ادامه مطلب -->
معرفه : اسمی است که بر شخص یا چیزی معینی دلالت کند ، بطور کلی شش نوع از اسمها معرفه هستند .
معارف شش بود مُضمِر ، اضافه علم ، موصول و ذواللام و اشاره
1- ضمیر 2- موصول 3- اسم اشاره 4- اسم علم (خاص ) 5- اسمی که همراه با الف و لام تعریف باشد 6- اسمی
که به یکی از انواع پنجگانه ی فوق اضافه شده باشد . مانند : بَیتُ الرَّجُلِ
1- ضمیر:
1- ضمیر منفصل : 1- ضمیر منفصل رفعی ( هو ، هما ................ ) 2- ضمیر منفصل نصبی ( ایاه ، ایاهما .......... )
2- ضمیر متصل : 1- رفعی : ( ا در ذَهَبا ) ( و در یَذهَبُونَ ) 2- ضمیر متصل نصبی و جری ( ه ، هما ..... )
2- موصول : 1 – خاص : الّذی،..................... 2- عام : مَن ( کسی که ) و ما ( چیزی که )
3- اسم اشاره : 1- اشاره به نزدیک ( هذا .... ) 2- اشاره به دور ( ذلک ......... ) 3- اشاره به مکان ( هُنا و هُناکَ )
4- علم ( اسم خاص ) مانند : اسم کوچک انسان ها ( علی ٌ ، فاطمة ) و اسامی شهرها ( مشهد......) کشورها ( ایران ....)
رودخانه ها ( کارون .............. ) و .....................
5- مُعَرَّف بِال : الکتاب ، المِنضَدة
6- مضاف : اسمی که برای یکی از اسماء پنجگانه فوق مضاف واقع گردد . مانند : کتابُ الرجلِ - قلمی
تذکر : مضافی معرفه است که مضاف الیه آن معرفه باشد و اگر مضاف الیه نکره باشد مضاف نیز نکره می باشد .
مانند: کتابُ رَجلٍ کتاب و رجلٍ هردو نکره هستند .
نکره : اسمی است که بر شخص یا چیز غیر معینی دلالت داشته باشد مانند : رجلٌ ( مردی ) بیتٌ ( خانه ای )
در زبان عربی برای اسم نکره علامتی نیست و هر اسمی بجز شش نوع مذکور نکره می باشد .
تذکر
1: اسم هایی مانند « محمدٌ و کریم ٌ » هر چند که تنوین دارند معرفه به شمار می آیند و تنوین لزوما ً نشانه ی نکره نیست .
2- اسمهای از قبیل« الّذین » به دلیل موصول بودن معرفه اند و ال و لامی که در ابتدای آنها ست حرف زائد لازم است .
3- اسم های ‹‹ مَن و ما ›› اگر موصول باشند معرفه اند و چنانچه جزء ادات شرط یا استفهام باشند نکره اند .
4- اسم هایی نظیر « الایران » و « المکه » علم به شمار می آیند و ال حرف زائد غیر لازم است.
5- اسم هایی که منادای نکره ی مقصوده قرار می گیرند مانند : یا تلمیذُ و کنیه مانند : ابا القاسم
و لقب مانند : زین العابدین نیر جزء معارف می باشد ( مخصوص رشته ی انسانی )
6- ضمایر و موصولات و اسم اشاره را در عربی یک خوانده اید .